Mexico!

Nu är jag tillbaka i Eugene efter en underbar vecka i Mexico under mitt Spring Break!
På måndag morgon tog jag flyget till Cancun där jag mötte upp Madde och Linda. De bor just nu i Fernie i Kanada där de åker skidor när de inte jobbar. Men jag övertalade dem alltså till att byta ut snö mot sol en vecka vilket inte var så svårt.
Under veckan bodde vi i Playa del Carmen som ligger en timma söder om Cancun. Det är uppbyggt för turister vilket helt klart märks då det är massvis av hotell, restauranger och små souvenirbutiker som ligger intill stranden. Stranden och havet är sedan helt underbart! Även om det var turistigt så gillade jag det mycket! Alla var mycket trevliga och det var inte alls det där tjatet av alla försäljare som man kan uppleva på många andra turistställen.
Under veckan ägnade vi en hel del tid åt att bara ligga på stranden, bada i havet, dricka goda drinkar och äta mycket god mat. Men vi hann också med en del utflykter. En dag åkte vi på en tur till Chichen Itza vilket är ruiner från Maya indianerna. Mycket väl bevarade, stora och mäktiga men det var så varmt att man nästan smälte bort eftersom det låg inåt landet där det inte fläktade alls. Då fick vi också besöka en cenote som vi badade i. I Mexico har de inget vatten inåt landet men de har som floder under jorden. Öppningarna på dessa kan ibland ”spricka” och det var en sådan som vi badade i. De bad oss duscha av oss solkräm, smink och annat kladd innan vi tog ett dopp då detta var de vatten som sedan kommer ur kranen. Vi besökte även Tulum som är en stad längre ner på kusten där det också fanns helt underbara stränder och ruiner från maya-tiden.
Vi hann också med att åka på en snorkeltur. Då fick vi snorkla vid ett rev, besöka en riktig paradisö som var ett naturreservat och en annan ö som var en mysig turistö. På bussturen till och från båten som utgick från cancun passerade vi tre allvarliga trafikolyckor. En av dom såg vi faktiskt när den hände vilket var väldigt obehagligt. Det säger kanske lite om hur bra dom kör bil i Mexico.
Mitt Spring Break kunde inte ha varit bättre och det tackar jag Madde, Linda och den Mexicanska solen för! <3

På den lilla paradisön hade dom en rocka som simmade runt och gärna
ville bli matad och klappad.

Vi trivdes i vattnet med en öl i handen.