Maui

Efter att ha varit fem nätter på den största av Hawaiis öar som jag skrev om i ett tidigare inlägg flög vi till Maui. Maui är en mycket mindre ö men ändå med mycket mer turister. Där finns det mycket fina hotell där jag kan tänka mig att en och annan har spenderat sin bröllopsresa. På Maui hade vi turen att ha en privat guide några dagar då vår vän Nicolle som vi lärt känna här i Eugene har släkt på Maui som hon var och hälsade på under lovet. Så hon tog med oss på en tur till ett av dom lyxigare hotellen som hade eget kapell så där har definitivt en och annan spenderat sin bröllopsresa. Hon tog även med oss till Hana som är en liten by som ligger lite mer avsides från de andra turistorterna på ön. Och som Nicolle sa så åker man till Hana för vägen till Hana. Och vägen var verkligen en upplevelse, den var mycket krokig och brant på sina ställen, vägen var nästintill obefintlig på vissa ställen och naturen var fantastisk. Väl i Hana besökte vi också några mycket fina stränder och på väg hem stoppade vi till i en bambuskog. Vi hyrde också bil själva i två dagar och då åkte vi runt på ön och kollade in lite fler fina stränder, surfare och Iao Valley där huvudattraktionen är Iao Needle.
Vi åkte också på valsafari i soluppgången. Vi såg en hel del valar faktiskt, knölvalar. Så här års är det mycket valar vid Hawaii som är där på lite "semester". När de sedan ska tillbaka till Alaska passerar de kusten här i Oregon så då ska vi passa på att ta en titt på dem igen. Det är lite svårt att fota dem men vi (Axel) lyckades faktiskt få en del bra bilder som jag bjuder på.
En av dagarna åkte vi också på en snorkeltur. Vi åkte med ett icke vinstdrivande företag som hade utbildad personal eller studenter inom marina ämnen som jobbade åt dem. Så de kunde mycket om valar, delfiner och alla fiskar vi fick se så det var en mycket bra tur. Dagen bjöd på valar även här men framförallt delfiner! Vi hade säkert 25-30 delfiner som simmade framför och kring båten en lång stund. Det var nästan det bästa på hela resan enligt mig. Jag var så lycklig och blev som ett litet barn när jag fick syn på en delfinbebis! Vi fick också snorkla med en mängd olika fina fiskar och på vägen bjöds det även på mat och lite drinkar på vägen hem!
Det var i stora drag vad som hände på Maui. Jag hoppas att ni får en känsla av hur underbart det var när ni ser bilderna!


Kapellet vid lyxhotellet.




Fin bild på hotellets strand.


Vägen till Hana.










Snygg kille på tur i bambuskog.




Vår vän Nicolle!


Surfare. Det är otroligt stora vågor även om det inte ser så ut.


Livsnjutare.








Världens finaste kille.


Det ni ser i bakgrunden är Iao Needle.


Iao Valley.



















Om någon skulle vilja se fler bilder på delfiner eller valar har vi ett par hundra till att visa er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0