BCS National Championship

I måndags var det alltså dags för finalen i BCS National Championship. Detta är finalen i den högsta serien i amerikansk skolfotboll. Detta är som sagt mycket stort i USA. Det är inte bara det att folk tycker om amerikansk fotboll i sig utan det är också skolandan. Här vid University of Oregon är vi alla "ducks", precis som fotbollslaget.
Så inför finalen idag har alla varit väldigt spända och glada. Dagen till ära bar jag för första gången "ducks"-kläder i skolan (innan har jag bara ansett de passa in på gymmet och hemma). Det var en hel del fler än jag som gjorde detta, fler än vanligtvis. Men det var också en del som inte kom till skolan. Antingen för att de var på plats i Arizona där matchen spelades eller för att de hela dagen satt hemma och laddade med öl.
Vi hade fått biljetter till att kolla på matchen på storbildstv i skolans gamla basketarena. Det var 6000 biljetter som släppts men jag tror att det var en del som valde att inte dyka upp på grund av att det inte fick intas alkohol på arenan. Men vilken stämning det var. Folket blir som galna, det räcker nästan att laget visas i bild och definitivt att maskoten visas i bild. Och folk jublar mer än om Sverige gjort mål i en VM-final när laget bara gör något "bra" utan att ens ta poäng. Många jublar dock kanske mest för jublandets skull. Lite som jag gjorde igår. Efter två perioder lämnade vi arenan för att gå hem till en kompis där det också kollades på matchen i kombination med en öltunna. Där var också stämningen på topp. När Oregon med 5 minuter kvar av matchen gjorde en touchdown och ställningen blev lika var jag tvungen att ta skydd bakom Axel för att inte bli mos av alla killar som hoppade och slängde sig som galningar. Tyvärr förlorade Oregon men det var på håret! Auburn avgjorde med bara 2 sekunder kvar av matchen.
Men tvåa i landet är också bra. GO DUCKS!

Jag har tyvärr inte många bilder från kvällen då batteriet i kameran dog. Men jag hann få en film som jag bjuder på. Det tog ett tag innan jag förstod hur jag skulle få filmen på plats här i inlägget därav den sena uppdateringen.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0