Lite av varje

Sedan sist har min tillvaro mest bestått av plugg. Lördagskvällen ägnade jag dock åt att drick lite vin och prata strunt med Tone. Mycket trevligt!
Men annars har veckan inneburit mid-terms vilket är tentor på det man hittills har hunnit med på terminen. Förra terminen var dessa inte något större problem då kurserna jag läste var på lägre nivå och tentan till största del bestod av flervalsfrågor. Så är inte fallet längre. Först ut av mina tentor var den i "Intermediate Microeconomic Theory". Detta är kursen där jag studerar alla dessa kurvor och räknar med cobb-douglas och allt vad det heter. Kursen är verkligen svår och läraren är inte bra alls på att förklara. Jag hade inte riktigt koll påläget inför tentan och kände inte heller efteråt att det gått särskilt bra.
På vår lektion i måndags presenterades resultatet och läraren börjar med att förklara hur nöjd han är med resultatet. Skit, tänkte jag för mig själv som hela tiden hoppades på att det gått lika dåligt för alla så att gränserna skulle sänkas. Då presenterar läraren hur han har "kurvat" resultatet. För att få godkänt krävdes att du hade 15% rätt och för högsta betyg krävdes 55% rätt. Hela klassen började att småskratta och från mitt hjärta föll en stor sten. Riktigt så dåligt hade det ju inte gått ens för mig. 80% av klassen hade under 70% vilket är den normala godkända gränsen.
Det blev mycket siffror nu men jag var tvungen att få dela med mig av hur det går till här borta i staterna. Borde inte läraren inse nu att han håller en lite hög nivå. Jag tror att vi trots allt är 300 studenter i klassen, alla borde ju inte vara helt dumma. Men framförallt hur underbart hade det inte varit om det räckte med 15% rätt på en salstenta på juristprogrammet?! Svar på det kommer jag med största sannolikhet inte att få.
Mina andra mid-terms har jag inte fått tillbaka än men jag tror inte de kommer innbära samma dramatik.

Förutom att det är mycket plugg nu så flyter det på bra. På torsdag flyger jag och Axel till Los Angeles över helgen och i veckan bokades en resa till Mexico över spring break. Jag åker tillsammans med Madde och Linda som just nu bor i Kanada, det kommer bli underbart!

Bilderna har inget med inlägget att göra men jag insåg här om dagen att jag har cirka 3000 bilder från Hawaii så jag tänkte att jag kunde bjuda på tre till.





Waikiki Beach


Waikiki Beach

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0