En vanlig dag i skolan

Oftast när jag skriver här i bloggen brukar det handla om vad jag gör då jag inte pluggar. Eftersom jag är här främst för att plugga tänkte jag berätta om min helt vanliga dag i skolan.

8.00 Dagens första lektion som är microekonomi börjar. Detta är kursen som jag tidigare berättat om. Ni vet den med kurvorna och det märkliga resultatet på vår midterm. Jag kom faktiskt några minuter sent så jag fick sitta längst fram. Vår lärare får lite problem med power pointen så han får skriva allt på den traditionella svarta tavlan istället. Detta resulterar i att han ser ut som jag själv gjorde efter mjölkriget på hemkunskapen på högstadiet när lektionen är slut. Alttså tack vare den vita kritan. I övrigt tror jag inte att det var så många som hängde med på vad han sa, som vanligt. Men jag har en ivirg kines i min klass som alltid rättar läraren. Mycket imponerande student.

10.00 Då går jag hem igen för att ta min ögondroppe som jag glömde då jag som vanligt stressade på morgonen. På vägen passerar jag "fågelmannen". Detta är en man som står vid sin skruttiga bil och matar fåglar. Detta resulterar i att hans bil är täckt av fågelskit och idag var han omringad av ett flertal olika småfåglar, fiskmåsar och ekorrar. Mycket märklig syn och jag är så besviken över att jag inte har ett kort att visa er.

12.00 Lunch på Carsons. Där får man äta så mycket man vill för en billig peng. Det är som att kliva in i en matsal på High School. Det finns allt att välja på och det mesta är ganska onyttigt och amerikanskt, men gott.

13.00 Läser klart min 40 sidor om våld mot kvinnor i hemmet. Somnar till lite eftersom jag är så himla mätt från lunchen.

14.00 Min lektion i "Gender and the Law" börjar. Idag skulle vi disskutera just våld mot kvinnor i hemmet trodde jag men det visade sig att vi fortsatte på förra lektionen som handlade om våldtäkt vilket idag mest kom att handla om sex. En mycket intressant lektion som jag önskar att ni alla kunde fått vara med och lyssna på. Men jag bjuder på lite godbitar. Diskussionen handlade i grunden om hur man ska veta om en tjej varit med på att ha sex eller inte, vad är det som krävs för att hon ska ha gett sitt samtycke?. Vår lärare menar att man ska fråga tjejen något i stil med "Is this ok?" innan själva akten, alltid. En kille tyckte att man absolut inte kunde fråga om en tjej vill ha sex innan för då skulle han aldrig få ligga, tjejer tänder liksom inte på sånt menade han. Han sa istället att det finns "koder" som alla vi ungdomar känner till och använder oss av. Han ville dock inte avslöja alla dessa då han verkade tycka det blev lite för personligt. En annan kille skulle dessutom envisas med att Sverige har den mest radikala våldtäktslagstiftningen och att i Sverige måste alla killar alltid fråga tjejen innan sex om hon vill detta. Tjejen måste då uttryckligen svara "ja". Jag och Carl (också från Sverige) blev mycket förvånade över detta då det var helt nytt för oss. Efter att alla pratat skit om Sverige ett tag sa Carl lite snällt att han faktiskt inte trodde att det var Sverige denna lagstiftning gällde. Det verkade ingen bry sig om. En annan kille berättade sedan om sitt ex och om hur hon blivit våldtagen men inte tyckt att det var så jobbigt. Kanske lite personlig information för min smak. Det är svårt att förmedla denna lektion i ord men den var intressant på många vis. Favoriten var ändå när vår läraren svarar killen med de hemliga koderna: "I think every woman want to have sex, but not necessarily with you". Lite taget ur sammanhanget men fruktansvärt kul ändå.

16.00 Min balettlektion börjar. Den var lika kul som vanligt. Vi börjar lära oss en hel del även om jag är ganska tveksam till hur vackert det ser ut. Det är ganska mycket termer att hålla ordning på när man dansar balett och alla dessa ska vi kunna på franska. Amerikaner har ett väldigt roligt uttal när de ska prata franska. Detta gör att mina fattiga franskakunskaper jag har kvar framstår som ganska bra.

17.00
Jag går till gymmet. Alla löpband, vilket var det jag var ute efter var upptagna och det som fanns kvar var en spinningcykel. Det funkar fint tänkte jag och sätter mig på cykeln med den stora tv-skärmen. Jag trodde att det var en helt vanlig tv-skärm som många av dom andra konditionsmaskinerna har, men det var det inte. Detta var nämligen ingen vanlig spinningcykel, det var mer som en av maskinerna i spelhallen på Liseberg. Styret satt inte fast utan var mer som en ratt som man skulle styra cykeln med och det jag såg framför mig på skärmen var vägen jag cyklade på och styrde man inte rätt hamnade man i diket. Och för att cykeln skulle ta sig framåt snabbt var man liksom tvungen att vicka sådär på styret som riktiga cyklister gör.

18.15
Hemma från gymmet och dags att åka till Safeway och inhandla lite mat med Axel och Nicolle.

Nu är klockan 21.59 och jag ska ge Axel massage som jag visst lovat.

Kommentarer
Postat av: Mikael

Idag i skolan:



Vakna 11:00, åka till skolan och klicka runt på en dator ifrån 14:00 till 15:30. Sen åka hem och klicka runt på en dator. :)

2011-02-17 @ 17:00:20
Postat av: Christine

AHAHAHAHA! Det här var seriöst årets roligaste inlägg - love it och jag sitter och asgravar för mig själv framför datorn! :D

2011-02-18 @ 04:44:47
URL: http://christineitampa.blogspot.com
Postat av: Astrid Andersson

Vad spännande dina poster är. kommer verkligen att läsa din blogg igen! :p Hoppas du har en bra dag :p

2011-02-22 @ 11:07:58
URL: http://jade.se
Postat av: Emelie

Suck! Måste ju säga att jag saknar det! Den underbara amerikanska mentaliteten och den fantastiska synen på Sverige!

Dina dagar slår ju nästan mina, 8-18 övning i MatLab, sen hem och läsa inför provet på fredag! Känner mig Inge alls bördig, absolut inte!

Hälsa de andra!

KRAM

2011-02-23 @ 11:37:27
Postat av: Emelie

Menar så klart nördig! Telefonen vill inte alltid skriva samma sak som jag vill...

2011-02-23 @ 11:39:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0