Seattle och Forks!

När Staffan och Johan kom till USA förr förra torsdagen tog jag och Axel tåget till Portland där vi sedan mötte upp dem på flygplatsen. Där hämtade vi sedan ut vår Lincoln Towncar som blev vår trogna vän under deras vistelse här. Bilen är en typisk "government car" som man kan se i många filmer och den är oerhört lång!

Framme i Seattle chekade vi in på vårt hotell och tog sedan en promenad i stan och åt middag på en typisk amerikansk pub med härlig stämning. På fredagen var det sedan strålande sol i Seattle vilket inte ska höra till vanligheterna då det regnar väldigt mycket där så här års. Hela förmiddagen ägnade vi åt Seattles Flight Museum som ligger söder om stan. Det var ett mycket bra och stort museum där vi bland annat fick gå ombord på en concord och ett före detta Air Force One som använts för att flyga de amerikanska presidenterna, bl.a. Kennedy och Reagan. Alla var mycket nöjda med besöket! Tillbaka i stan åt vi sushi till lunch, besökte Space Needle, åkte Monorail och kollade in stan och Public Market. Kvällen avslutade vi på samma skaldjursrestaurang som vi besökte förra gången vi var där. Det var lika gott denna gången och jag skulle rekommendera alla som åker till Seattle att besöka det stället! Det är värt att vänta på bord där.

På lördag morgon packade vi in oss i bilen ganska tidigt för att åka en tur runt en liten halvö som ligger allra högst upp i USA mot gränsen till Kanada. Denna tur hade någon beräknat skulle ta 2,5 timme. Det gjorde den inte. 12 timmar efter att vi satt oss i bilen var vi hemma i Eugene igen. Då hade vi kanske varit ur bilen 2 timmar totalt. Men vi fick ändå se en hel del och som vanligt var det väldigt vackert. Men också som vanligt så kör man förbi en hel del små hålor som Gud verkligen måste ha glömt. Dagens höjdpunkt var ändå stoppet i Forks! Vi pratar alltså om samma Forks som filmerna Twilight utspelar sig i. Vi besökte affären där Bella jobbar och vi tog oss en titt på hennes röda bil. Och för er som sett filmerna kan ju då få en bättre bild av hur naturen och omgivningarna där såg ut!

Axel provkör lite.

Jag höll mig till de minder avancerade sakerna.

Concorde.

Presidentens konferensrum.

Sverigebesöket var skeptiska mot den amerikanska ölen.

Skaldjursfrossa!

Space Needle.

Välkommen till Forks!

Het tjej och het bil.

Edward var på besök samtidigt som oss!