San Francisco, igen!

I helgen var vi alltså i San Francisco ännu en gång. Under året här var det tredje gången för mig och fjärde gången för Axel som även varit där en gång tidigare. Axel säger sig hitta bättre i SF än i Stockholm och jag måste faktiskt hålla med. Något som vi dock inte gjort tidigare var att köra på Highway 1 till SF. Vi körde denna kända motorväg ända från dess början tills vi var framme i stan. Detta tog x antal timmar längre tid än den vanliga vägen samt bjöd på väldigt många fler kurvor åt alla håll. Men det var verkligen värt det!
Det var otroligt vackert och vi fick se flera mysiga byar, en vild kalkon, de slöaste av sälar, örnar och många andra rovfåglar som vi inte riktigt kunde identifiera. Vi stannade även till i Bodega Bay där den kända skräckfilmen "Fåglarna" av Hitchcock spelades in. Där försökte vi ta en fika på restaurangen som är med i filmen. Vi ville sitta på uteserveringen men det var omöjligt då det var fula fåglar överallt, precis som i filmen. På vägen hann vi också med att stanna i Redwood skogarna och köra igenom ett av dessa giganstiska träd.
Väl framme i SF körde vi först över den berömda och gyllene bron för att fortsätta med att köra i världens krokigaste och sedan världens brantaste backe. Den senare var lite som en åkattraktion, det kittlade lite i magen kan jag säga. Resten av tiden ägnade vi åt att njuta av det fina vädret, ta ett varv på Fishermans Wahrf, shoppa, äta glass i "Little Italy" och "fynda" i en skräpbutik i Chinatown. Staffan och Johan tog sig även en tur till Alcatraz men eftersom jag och Axel redan varit där i år gick vi (eller jag) gladeligen och shoppade lite till istället. Vi åt också en hel del god mat! Vi avverkade en sushirestaurang som uppskattades mer av vissa än av andra, vi åt lunch på Buba Gump som är en restaurang som helt är inspirerad av filmen "Forrest Gump" och vi åt en fantastisk god middag på en lite finare restaurang sista kvällen. Där vi åt bland annat sniglar! Mycket uppskattat av herrarna Asp ;)

Idag tog Staffan och Johan flyget hem till Sverige igen. Vi tackar för en mycket trevlig och oerhört rolig resa med er de här 10 dagarna. Jag har skrattat så mycket att det är möjligt att de där magrutorna kanske tittar fram innan beach 2011 trots allt! ;) TACK!