Och då var påsken slut!

I helgen har det ju då varit påsk även här i staterna. Till skillnad från hemma i Sverige har man definitivt inget påsklov här och man är inte ens ledig på långfredagen eller annandag påsk. För att vara helt ärlig tycker jag att de hade ett mycket lamt påskfirande här, åtminstone i Eugene. Såklart gick det att hitta en hel del påskinspirerat godis och lite prydnader i butikerna men några fina små påskkärringar såg jag tyvärr inte. Inte kastade dom några påskbrev heller.
Efter att ha förhört mina amerikanska vänner om hur man firar påsk här förstod jag att det mest handlade om att vara med familjen och äta mat, som under alla andra högtider. Men det är ju inte så illa det heller!

Jag började påskfirandet på långfredagen, eller åtminstone var det fest då. Det var en äkta tjejfest som var mycket lyckad! Kvällen avslutades på Voodoo Doughnuts som är ett lite speciellt ställe downtown som säljer just doughnuts. Detta ställe har tydligen öppet dygnet runt och utanför hänger de äkta hippisarna som fortfarande finns kvar i Eugene. Speciellt men trevligt, och där åt jag i fredags mitt livs största doughnut.

På lördagskvällen hade jag och Axel bjudit hem några vänner för en påskmiddag. Vi fick ju liva upp stämningen här hemma när vår roomie var i Vegas och glassade. Vi slog på stort och försökte oss på ett traditionellt svenskt påskbord. Våra vänner från Australien, Ungern, Venezuela, Usa och Sydkorea tyckte alla att maten var god! (Alla åt sill utom Axel). Jag måste personligen också få säga att maten smakade väldigt bra, till och med de amerikanska "prinskorvarna".

Söndagen ägnade vi åt plugg istället för påskfirande. Och under påskhelgens sista dag anlände ett litet påskbrev från min kära familj. Det innehöll bland annat svenskt påskgodis vilket uppskattades en pluggvecka som denna!

Hoppas ni där hemma hade en fin fin påsk! Men vad jag förstått av Facebook har de flesta av er slöat i solen och ätit god mat. Tänk att det är så lätt att ha koll på varandra nu för tiden! ;)


Taryn, jag och Elisa i fredags.


Haley och jag.


Påskmiddag!




Harry gillade Ahlgrens bilar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0