Crater Lake

I onsdags åkte jag, Axel och Robert på en liten roadtrip. Vi hyrde en bil och började åka längs kusten. Vi trodde dock att vägen skulle vara närmare kusten än vad den var så det mesta vi fick se var trots allt granar. Men dessa var många och gröna! Vi gjorde några stopp under dagen och på kvällen kom vi fram till Crater Lake som är en nationalpark här i Oregon. Vi hade innan bokat en liten stuga inne på området. Denna såg mycket finare ut på bilden än vad den var i verkligheten. Eftersom nationalparken ligger mycket högt, ca 2000 meters höjd, så var det nära minusgrader när vi kom fram. Någon vänlig själ hade dessutom lämnat fönstret i vår stuga öppet så det var lite småkyligt där på kvällskvisten. Kvällen ägnade vi åt att spela sjuan då det inte fanns så mycket annat där att göra. Och vi saknade då såklart Anna.

På morgonen begav vi oss ut för att bestiga den högsta toppen i parken. Trots en mycket kyligare vind än vad vi hade väntat oss (och därmed inte var klädda för denna) så blev det ganska svettigt på vägen upp. Men oj så vackert det var! Som alltid är det svårt att förmedla på bild hur vackert det verkligen var men jag försöker i alla fall. Sjön är en krater som är 7 miles bred (ca 1 mil) och mer än 600 meter djup. I sjön finns också två öar som är rester av flera hundratusen år gamla vulkaner. Att vi åkte dit redan nu är för att parken till stor del är stängd från slutet av september/mitten av oktober ända fram tills början av juni då det kommer så otroligt mycket snö där. De hade redan förberett med snöpinnar längs vägarna och dessa var runt 5 meter höga...

På eftermiddagen begav vi oss till staden Bend där vi tillbringade natten. Nästa morgon åkte vi vidare mot Portland där vi besökte IKEA. Vi inhandlade en del saker vi behövde till lägenheten och jag köpte på mig ett flertal paket knäckebröd och åt givetvis köttbullar till lunch. På vägen hem blev det även ett stopp på en märkesoutlet där jag bara handlade kläder som jag verkligen behövde..

Crater Lake var helt klart värt ett besök!



Lite hav fick vi i alla fall se!



Crater Lake!











Dessa små söta djur fanns det många av. Som små bebisekorrar, jag ville ta med mig en hem!
Axel säger att dom är som råttor med svans, det tycker inte jag.




Kommentarer
Postat av: Mikael

"Axel säger att dom är som råttor med svans, det tycker inte jag."



Finns det råttor UTAN svans? En råtta med svans är en helt vanlig råtta.

2010-09-27 @ 21:51:11
Postat av: Helena

Gud vad fint! :) Vi ska åka på utflykt till ett berg med min geografi-klass (HAHA ja jag vet..) men tror inte det kommer vara sådär fint direkt!



Och tro mig, hade jag kunnat frakta den där saken hem hade det varit en given julklapp! Den kanske finns i miniverision..

2010-09-28 @ 00:45:59
URL: http://helenaisalamanca.blogspot.com
Postat av: Daniel - swese

Ser väldigt vackert ut

2010-09-28 @ 11:06:27
URL: http://Www.swese.se
Postat av: Christine

Superfint!

2010-09-28 @ 17:08:49
URL: http://christineitampa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0